Må hända att jag älskar papperstidningar!

Men det är väldigt praktiskt att kunna läsa dem online på internet också, så som Dagens Nyheter. Jag tycker det är min plikt som människa att hålla mig uppdaterad på vad som händer runt om i världen men med min tillfälliga ekonomi finns det ingen möjlighet till att starta en tidningsprenumation och då vill jag verkligen hylla alla tidningar som är villiga att lägga ut sina tidningar på internet! Som gammal mediaelev vet jag hur mycket jobb varje reportage tar och jag kan inte annat än att buga och bocka över deras texter (även om jag kan hålla med om att alla innehåller olika kvalitéer, men jag tror även det är en relativfråga beronde på vad läsaren efterfrågar).

Igår läste jag en artikel på DN.se om att den ekologiska maten har ett överpris som gör att den inte säljar lika bra som den borde. Jag kan verkligen förstå dilemmat när man står i butiken och överväger om man ska välja en ekologiskvara för några fler kronor eller om man ska ta den billigaste varan. För även om man inte vill erkänna det så spelar varje krona roll i slutet av varje månad. Men hur ska de ekologiska varorna bli billigare om vi inte väljer dem? Därför vill jag hylla Ica's ekologiska sortiment. För mig känns det som ett bra alternativ när inte plånboken sammarbetar med mitt miljötänkande och då fungerar det att köpa icas eko-produkter som håller samma prisklass som en vanlig säg pasta-påse. Det jag då inte sparar på är de kronor jag skulle fått över om jag bara köpt en vanlig ica-produkt. Men det är det minst sagt värt om det kan påverka vår miljö!


Så ett stort TACK till alla som är villiga att köpa ekollogiska varor fast priserna är höga och det känns i plånboken!

Nått att tänka på (taget från DN.se)

Fakta. Därför kostar ekologisk mat mer

Mer arbete för att odla fram produkten, till exempel manuell ogräsrensning.

Ibland mindre skördar.

Investeringskostnader och omställningstid från traditionell till ekologisk produktion.

Bättre djuromsorg och dyrare djurfoder.

Mindre volymer ger uteblivna stordriftsfördelar i flera led.

Efterfrågan är större än tillgången.

2012-01-05 @ 16:50:10 Vinter 2012 Permalink


Kommentarer

Dela med dig av din tanke här:

Namn:
Klicka här så blir du ihågkommen :)

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Orden:

Trackback