Poängräknare

Jag älskar att räkna poäng, när det kommer till spel, skolan, vuxenpoäng osv. Nu har jag snöat in på kurspoäng. Mina första två år på gymnasiet läste jag 1650 poäng och detta år ska jag läsa 1350 p, det kan kännas mkt men så började jag tänka på hur många läser en lärare varje år? eller en lärare läser kanske inte poängen på det sättet, men de går juh en hel del kurser. Läser/går en lärare fler kurser än oss elever? Jag måste spåna vidare på detta och se vad jag får för svar...

En annan sak jag har kommit och tänka på ett flertal ggr är att vara lärare kan inte vara lätt. Det är inte som många andra  arbetsplatser där  man går till jobbet gör det man ska och sen går hem, kanske träffar en två personer. Men som lärare då när man kommer till jobbet kastar sig ofta ett antal elever sig över en, man får tusen frågar man säkert själv aldrig skulle tänkt. Som lärare finns det en massa "får inte" också, en lärare får inte vara sen, får inte glömma något, säga fel, tappa bort något, vara trött, vara sjuk, vara sur. En lärare är städigt under granskning, ena dagen kan elverna älska en lärare och nästa dag bli hatad för en liten fel sägning. En lärare som glömmer ett viktigt papper är dödens, en lärare som var för sjuk för att rätta ett prov får bastning - om vi elever använde dessa kunskaper och energi om kritiskgranskning till skolarbete tror jag nästan alla skulle höja sig i minst ett ämne. Jag hade verkligen aldrig klarat av att vara lärare och veta om att jag hela tiden kritiskt granskas - skulle du?


Hur många poäng motsvarar ett vanligt jobb per termin?
2010-09-03 @ 11:46:21 Linas mind Permalink


Kommentarer

Dela med dig av din tanke här:

Namn:
Klicka här så blir du ihågkommen :)

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Orden:

Trackback