Daglig dos av ... våld?

Jag tycker, som jag tidigare skrivit, att det är min plikt som medmänniska att hålla mig till vissmån uppdaterad om vad som händer runt omrkring mig. Saker som världskrig, finanskriser, stora tävlingar och kommande kulturevent. Men det som slår mig när jag läser den lokala gratistidningen som jag enkelt hittar på nätet, Magazin24.se, är att våldet har ökat nått enormt. Visst kan det absolut vara så att jag snabbare och enklare kan få reda på var det varit en misshandel, ett rån, skadegörelse ect. ect. och därför får det att se ut som våldet har ökat. Eller att våldet kanske kommer mer i rampljuset för att det lockar läsare. Eller... Eller... osv.. Men det är skrämmade att är så många tar till våldet, är vi uttråkade? Sitter vi med allt man kan tänka sig och bara känner rastlösheten krypa sig på. För rastlösheten kan jag förstå mig på, men att man då ska handla på ett sådant sätt att man aktivt skadar någon eller något är däremot något främmande för mig.

Några rubriker från den lokalatidningen:
"Ung man jagad och misshandlad"
"Vandal kastade cykel genom rutan"

Och läser man artiklarna till blir man oftast inte förvånad över den mängd alkohol som är inblandad. Därmot är jag väl fortfarande i den åldern som skrämms över hur unga personerna är som slåss! Det var inte alls lika konstigt - självklart grymt konstigt - när man var jämnårig eller när jag var yngre än "förrövrarna".

Jag blir väldigt rädd över det våld vi på så många sätt och former accepterar i vår vardag. Jag har svårt med blodiga våldsfilmer. Jag har svårt med krigsspel i dess olika former. Mario är nog det mest våldsamma spel som jag brukar spela. Och nej jag skäms inte över det! Det jag däremot skäms över är just mängden våld som vi pumpar våra barn och medmänniskor med! Detta tror jag inte att jag kan stoppa, hur mycket jag än skulle vilja. MEN jag vill få folk att börja tänka på detta mycket mer! och inte bara blunda eller acceptera det som en del i vardagen.

2012-01-15 @ 23:02:51 Vinter 2012 Permalink


Kommentarer

Dela med dig av din tanke här:

Namn:
Klicka här så blir du ihågkommen :)

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Orden:

Trackback