Vem är du? Jo jag har en iPhone, vem är du? Ja jag har en MacBook

Dagen då vi blev våra saker och inte oss själva. Vi bygger våra personligheter på de ägodelar vi har! Hur galet har inte vårt samhälle utformats? Det första mina vänner har frågat när de kommit och hälsat på mig i min lägenhet är alltid (aldrig slagit fel!): Va!? Har du ingen TV? (eh jo men inte framför sängen!), VA!?!? har du ingen soffa??? Nej jag tog inte chansen att få en soffa av en vän när jag fick den för jag tror inte jag behöver en. Jag har en säng om jag är trött och stolar om jag vill äta. Men dessa frågor är standard, vem har sin tv i matrummet. Jo en person som mer eller mindre bara tittar på tv i samband med måltider som jag äter ensam. Sorgligt? Jo kanske. Fast inte lika sorgligt som att det är ett måste att ha en tv!

Jag är sjävlklart inte oskyldig i att ha många saker, då jag älskar saker och har ärvt min fars dåliga förmåga att kasta saker. Saker som fortfarande går att användas bör sparas. En bok som fortfarande går att läsas ska sparas. Därav har jag två bokhyllor något sånär fyllda med böcker som jag kanske inte kommer att läsa. Jag har en uppsättning tavlor som inte får plats på väggarna som en dag kanske kan komma till nytta när jag byter upp mig till något större än 34 kvm. Men ja jag blir frustrerad när jag hör folk hoppas på att deras möbler ska gå sönder för att de ska få köpa nytt, eller ännu värre när de kastar saker som INTE är sönder för att köpa nytt, modernt eller av något annat skäl. Och JA då är jag där och plockar på mig. Idag räddade jag en fisksoppsskål från att kasseras, dock var den inte påväg att bli utbytt, uppgraderad utan bara helt enkelt kasserad pga en plats och icke användningen som den stod för. I samma veva plockade jag även på mig tre kartor med vattenfärger, ett blomformat blockljus och en drös med färgglada barnkalassarvetter. Användning? Självklart! Till nått annat än att bygga sorliga sopbärg som inte leder till någon nytta.

Men det jag ville komma fram till är att vi inte är våra saker! Vi borde inte få mer status för att vi bär en D&G kostym, eller om vi traska runt med en iPhone 4 bla bla blaaa! Vi försätter oss själva under sån press att vi kväver oss själva om vi tror sånt. Och vem ska vi beskylla? Vårt lands medborgare, alltså oss själva...
2012-02-10 @ 00:40:18 Vinter 2012 Permalink


Kommentarer
Postat av: Anonym

Nja, nu hade jag väl inte direkt kastat skålen. Det hade väl gått till någon form av second hand-affär, Servetter, ljus och färger har alltså sparats under många, många år. Det var ett tag sedan det var barnkalas. Sparats just däför att jag inte tycker om slöseri. Och lugn, det finns mer, mycket mer, sparat sedan länge... Puss!

2012-02-10 @ 15:21:16

Dela med dig av din tanke här:

Namn:
Klicka här så blir du ihågkommen :)

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Orden:

Trackback